Blog

Ebből a kiállításból többet is ki lehetett volna hozni. BARABÁSILAB: REJTETT MINTÁZATOK. A HÁLÓZATI GONDOLKODÁS NYELVE.

Barabási Albert-László korunk egyik sztártudósa, aki fontos és hasznos témával foglalkozik, nemzetközi elismertség mellett, ráadásul közérthetően. Én is sokat köszönhetek a kutatásainak. A képlet-et olvasva sokat gondolkodtam az Open History helyzetéről, ez alapján kerestem a fejlődési lehetőségeket. Ennek megfelelően olyan kiállítást vártam, amivel új összefüggések döbbenhetek rá, jobban megismerem a

Tovább »

“Legyen kapcsolódási pont a játékosok és a játék között!” Játékkal oktatok: Marosvári Tamás (Miraka Games)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben Marosvári Tamással beszélgettünk. Tamás egyedi műfajban alkot, játéktól függően a társajáték és a szerepjáték, valamint felfedezőjáték között. I. világháborús játékát ismertem meg először, amivel a Múzeumi Játékmustrára jött. Aztán készített egy kiállítást,

Tovább »

“Nem engedhetem meg magamnak azt a luxust, hogy egy játék öncélú legyen.” Játékkal oktatok: Tóth András (Re-Crea Tanoda)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben Tóth Andrással, az Re-Crea Tanoda megálmodójával beszélgettünk. András magyar-történelem szakos, matematika-fizika-kémia-biológia-földrajz-rajongó képzőművész, a tanoda pedig a látogatók számára Fóton, a résztvevők számára Atlantiszban található. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? Nem

Tovább »

“A tudást jóízűen kell falatozni.” Játékkal oktatok: Sziebert Ferencné (Erzsi)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben Sziebert Erzsivel beszélgetünk, aki magyar nyelv- és irodalomtanárként készít játékokat és játékosított programokat. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? Nem is tudom… Már főiskolás koromban is gondolkodtam játékos megoldásokon. Az egyiket

Tovább »

Játékkal oktatok: Laklia Nándor (experience designer)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben az élménytervezésről és világépítésről mesél Laklia Nándor. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? A játék és a történetek szeretete végigkísért bárhova is mentem. Engem az motivál, hogy ha be tudlak húzni

Tovább »

A kreativitás szerkeszthető, a műszaki rajz kifesthető. Játékkal oktatok: Gurmai Gergely

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben Gurmai Gergely mesél. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? Már négy éves koromban játékot terveztem 🙂 Nem volt otthon Nintendonk, és lerajzoltam kockás papírra a Super Mario pályát magamnak. Mindig is

Tovább »

Játékkal oktatok: Lenhardt Balázs (Kékjáték)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben a társasjátékokról Lenhardt Balázs játékfejlesztőt, kiadót, a Kékjáték alapítóját. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? Gyerekkoromtól kezdve nagyon szerettem társasjátékozni, és szerencsére a családban és a barátok között is mindég adódott

Tovább »

Játékkal oktatok: Orova Balázs (Ecosim)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben Orova Balázzsal, a játékosított gazdasági szimulációkat fejlesztő EcoSim CEO-ját kérdeztük. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? Saját hobbiból és a tanulmányi versenyekből alakult ki az érdeklődés. Mindig is szerettem stratégiai játékokkal

Tovább »

9 JÓ TANÁCS MÚZEUMI MUNKÁT VÁLLALÓKNAK – Múzeumi Kilépő elemzés részlet

MI A MÚZEUMI KILÉPŐ? A Múzeumi Kilépő egy anonim, bárki által hozzáférhető és 2021. november 2-től kitölthető kérdőív. Célcsoportja a múzeumi állásból felmondó munkatársak. A Múzeumi Kilépő célja, hogy betöltse az EXIT interjú szerepét, amit a versenyszférában számos szervezet arra használ, hogy a távozó munkatársak tapasztalataihoz hozzájusson, és amennyiben releváns,

Tovább »

Emlékmentők Zsobokon: ha csak kirándulni lehet, hát legyen abból küldetés!

Az Open History csapata már több éve aktívan együttműködünk a zsoboki Bethesda Gyermekotthonnal, az Ágoston Sándor Alapítvány támogatásával. A célunk minden programmal, projekttel az, hogy segítsük a gyermekeket erős, megtartó erővel rendelkező közösséggé alakítani.  Szeretnénk az otthonban élő gyerekeknek megmutatni, hogy ilyen gyönyörű, gazdag múlttal és reményteli jövővel rendelkező helyen

Tovább »

A múzeumi kilépések fő okai – Múzeumi Kilépő elemzés részlet

MI A MÚZEUMI KILÉPŐ? A Múzeumi Kilépő egy anonim, bárki által hozzáférhető és 2021. november 2-től kitölthető kérdőív. Célcsoportja a múzeumi állásból felmondó munkatársak. A Múzeumi Kilépő célja, hogy betöltse az EXIT interjú szerepét, amit a versenyszférában számos szervezet arra használ, hogy a távozó munkatársak tapasztalataihoz hozzájusson, és amennyiben releváns,

Tovább »

A múzeumi közalkalmazotti státusz rövid története

A státuszváltás (és a Múzeumi Kilépő – B. Á.) kapcsán merült fel bennünk az a kérdés, hogy vajon milyen volt a múzeumi alkalmazottak helyzete a múltban, hogyan változott a státuszuk. A válasz természetesen összetett, hiszen nem lehet a mai fogalmainkat egy az egyben visszavetíteni a múltba. Egy nagyobb lélegzetvételű kutatás

Tovább »

MÚZEUMI KILÉPŐ: A legfőbb eredmények összegzése

MI A MÚZEUMI KILÉPŐ?A Múzeumi Kilépő egy anonim, bárki által hozzáférhető és 2021. november 2-től kitölthető kérdőív. Célcsoportja a múzeumi állásból felmondó munkatársak. A Múzeumi Kilépő célja, hogy betöltse az EXIT interjú szerepét, amit a versenyszférában számos szervezet arra használ, hogy a távozó munkatársak tapasztalataihoz hozzájusson, és amennyiben releváns, alkalmazza

Tovább »

A megmaradás kérdésétől a közös jövőig. (Gondolatok a Múzeumi távlatok Webinárium 1. alkalmáról)

“Egy kifejezésben fogalmazzátok meg, hogy mi a legnagyobb kihívás a múzeumok, múzeumi munkatársak számára!” – tette fel a kezdőkérdést Bereczki Ibolya a Múzeumi távlatok webináriumsorozat első alkalmán. Nem a válaszok egysége volt a meglepő – kevés olyan múzeumi eseményt tudok felidézni, ahol komolyabb nézetkülönbség lett volna a beszélgető felel között.

Tovább »

Így mesélj történetet játékkal!

Beszippant a történet: ott vagy a hőssel, benne élsz a világában, együtt lélegzel vele. Biztos ismered ezt az érzést: átélted sokszor filmnézés vagy olvasás közben. Egy játékban ráadásul döntést is hozhatsz a hős helyett. Hiszen Te magad vagy a hős. De hogyan érheted el ezt a hatást, ha Te tervezed a játékot?

Tovább »

“Minden fizetéskor megalázva éreztem magam” Múzeumi Kilépő 15.

A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük. A november-december során közölt válaszokra vonatkozó vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat a MúzeumOD blogján összegezzük. Legközelebb a MúzeumOD a kapott válaszok elemzésével jelentkezik január végén. Születési idő: 1981 – 1995 (Y generáció) Munkatapasztalat: 7 év Múzeumi tapasztalat: 4 év Felmondás ideje: 13 hónapja Múzeumi szervezet mérete: 150+ fő

Tovább »

“az én munkám igazából nem annyira fontos” Múzeumi Kilépő 14.

A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük. A november-december során közölt válaszokra vonatkozó vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat a MúzeumOD blogján összegezzük. Legközelebb a MúzeumOD a kapott válaszok elemzésével jelentkezik január végén. Születési idő: 1981 – 1995 (Y generáció) Munkatapasztalat: 5 év Múzeumi

Tovább »

“vezetőnek lenni is egy szakma” Múzeumi Kilépő 13.

A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük. A november-december során közölt válaszokra vonatkozó vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat a MúzeumOD blogján összegezzük. Legközelebb a MúzeumOD a kapott válaszok elemzésével jelentkezik január végén. Születési idő: A: 1981 – 1995 (Y generáció); B: 1965 –

Tovább »

“testi tünetek miatt kényszerültem erre” Múzeumi Kilépő 12.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: A: 1981 – 1995 (Y generáció);

Tovább »

Szubjektív. 3 tapasztalat a Múzeumi Kilépő sorozatról

A múzeumi kilépő egy érzelmekkel átitatott sorozat. Ez nemcsak az interjúkra, hanem a létrejöttére is jellemző. Az anonim interjúsorozat ötlete még valamikor nyáron fogalmazódott meg Árpiban: Több ismerős keresett meg azzal, hogy felmondott a múzeumban, vagy a felmondását tervezi, és olyan munkát keres, ahol jól jön a múzeumi tapasztalat, de

Tovább »

“a rendszer csak kihasználja és bedarálja” Múzeumi Kilépő 11.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: A: 1965 – 1980 (X generáció);

Tovább »

“a megromlott közösség, és a főnököm” Múzeumi Kilépő 10.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: 1981- 1995 között (Y generáció) Munkatapasztalat:

Tovább »

“A múzeumdolgozói ‘ették’ egymást” Múzeumi Kilépő 9.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: A: 1965 – 1980 (X generáció);

Tovább »

“nem akartam otthagyni” Múzeumi Kilépő 8.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: 1965- 1980 között (X generáció) Munkatapasztalat:

Tovább »

“végkielégítéssel távozni” Múzeumi Kilépő 7.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: A: 1965 – 1980 (X generáció);

Tovább »

Játékok a Kutatók éjszakáján

A játék tanulással kezdődik: megtanuljuk a szabályokat. És tanulással folytatódik: egy felépített kis világot ismerünk ki, stratégiákkal kísérletezünk, megpróbáljuk a legjobb eredményt elérni és közben szórakozunk. Az idei Kutatók Éjszakáján is többen választották az ismeretátadás módjának a játékot. Ezekből csemegéztük, elsősorban a bölcsészet- és társadalomtudományok területéről. Ha valami kimaradt, ami

Tovább »

“Elfáradtam, talán ki is égtem” Múzeumi Kilépő 6.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: 1981- 1995 között (Y generáció) Munkatapasztalat:

Tovább »

“Az alkalmazott is ember” Múzeumi Kilépő 5.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: A: 1965 előtt; B: 1981- 1995

Tovább »

Múzeumi Játékmustra ON

Talán sosem volt még ennyi változás és váratlan (mondhatni szükségszerű) forgatókönyv egy évbe sűrítve, mint amit 2020 hozott. Tavaly megszerveztük az I. Múzeumi Játékmustrát a Nemzeti Múzeumban, ám idén tavasszal a folytatást újrakalibrálta az élet. Októberben online konferenciaként tértünk vissza – nézzünk is a kulisszák mögé! Felfedezés Oké, COVID-19. Akarom

Tovább »

Új cikkeink