Blog

“Az élő történelemmel nagyon jól lehet villantani”

– mondja Németh Ádám az interjúban. Persze nem rejti véka alá, hogy bukni is lehet vele, ha nem készülünk fel megfelelően. Mesél saját kezdő próbálkozásairól, bakijairól és sikereiről. Annak pedig már több, mint 10 éve. Az ez idő alatt összegyűlt tapasztalatát adja most át, hogy Te felkészültebben foghass neki az

Tovább »

Ebből a kiállításból többet is ki lehetett volna hozni. BARABÁSILAB: REJTETT MINTÁZATOK. A HÁLÓZATI GONDOLKODÁS NYELVE.

Barabási Albert-László korunk egyik sztártudósa, aki fontos és hasznos témával foglalkozik, nemzetközi elismertség mellett, ráadásul közérthetően. Én is sokat köszönhetek a kutatásainak. A képlet-et olvasva sokat gondolkodtam az Open History helyzetéről, ez alapján kerestem a fejlődési lehetőségeket. Ennek megfelelően olyan kiállítást vártam, amivel új összefüggések döbbenhetek rá, jobban megismerem a

Tovább »

“Legyen kapcsolódási pont a játékosok és a játék között!” Játékkal oktatok: Marosvári Tamás (Miraka Games)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben Marosvári Tamással beszélgettünk. Tamás egyedi műfajban alkot, játéktól függően a társajáték és a szerepjáték, valamint felfedezőjáték között. I. világháborús játékát ismertem meg először, amivel a Múzeumi Játékmustrára jött. Aztán készített egy kiállítást,

Tovább »

“Nem engedhetem meg magamnak azt a luxust, hogy egy játék öncélú legyen.” Játékkal oktatok: Tóth András (Re-Crea Tanoda)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben Tóth Andrással, az Re-Crea Tanoda megálmodójával beszélgettünk. András magyar-történelem szakos, matematika-fizika-kémia-biológia-földrajz-rajongó képzőművész, a tanoda pedig a látogatók számára Fóton, a résztvevők számára Atlantiszban található. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? Nem

Tovább »

“A tudást jóízűen kell falatozni.” Játékkal oktatok: Sziebert Ferencné (Erzsi)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben Sziebert Erzsivel beszélgetünk, aki magyar nyelv- és irodalomtanárként készít játékokat és játékosított programokat. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? Nem is tudom… Már főiskolás koromban is gondolkodtam játékos megoldásokon. Az egyiket

Tovább »

Játékkal oktatok: Laklia Nándor (experience designer)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben az élménytervezésről és világépítésről mesél Laklia Nándor. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? A játék és a történetek szeretete végigkísért bárhova is mentem. Engem az motivál, hogy ha be tudlak húzni

Tovább »

A kreativitás szerkeszthető, a műszaki rajz kifesthető. Játékkal oktatok: Gurmai Gergely

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben Gurmai Gergely mesél. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? Már négy éves koromban játékot terveztem 🙂 Nem volt otthon Nintendonk, és lerajzoltam kockás papírra a Super Mario pályát magamnak. Mindig is

Tovább »

Játékkal oktatok: Lenhardt Balázs (Kékjáték)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben a társasjátékokról Lenhardt Balázs játékfejlesztőt, kiadót, a Kékjáték alapítóját. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? Gyerekkoromtól kezdve nagyon szerettem társasjátékozni, és szerencsére a családban és a barátok között is mindég adódott

Tovább »

Játékkal oktatok: Orova Balázs (Ecosim)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben Orova Balázzsal, a játékosított gazdasági szimulációkat fejlesztő EcoSim CEO-ját kérdeztük. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? Saját hobbiból és a tanulmányi versenyekből alakult ki az érdeklődés. Mindig is szerettem stratégiai játékokkal

Tovább »

9 JÓ TANÁCS MÚZEUMI MUNKÁT VÁLLALÓKNAK – Múzeumi Kilépő elemzés részlet

MI A MÚZEUMI KILÉPŐ? A Múzeumi Kilépő egy anonim, bárki által hozzáférhető és 2021. november 2-től kitölthető kérdőív. Célcsoportja a múzeumi állásból felmondó munkatársak. A Múzeumi Kilépő célja, hogy betöltse az EXIT interjú szerepét, amit a versenyszférában számos szervezet arra használ, hogy a távozó munkatársak tapasztalataihoz hozzájusson, és amennyiben releváns,

Tovább »

Emlékmentők Zsobokon: ha csak kirándulni lehet, hát legyen abból küldetés!

Az Open History csapata már több éve aktívan együttműködünk a zsoboki Bethesda Gyermekotthonnal, az Ágoston Sándor Alapítvány támogatásával. A célunk minden programmal, projekttel az, hogy segítsük a gyermekeket erős, megtartó erővel rendelkező közösséggé alakítani.  Szeretnénk az otthonban élő gyerekeknek megmutatni, hogy ilyen gyönyörű, gazdag múlttal és reményteli jövővel rendelkező helyen

Tovább »

A múzeumi kilépések fő okai – Múzeumi Kilépő elemzés részlet

MI A MÚZEUMI KILÉPŐ? A Múzeumi Kilépő egy anonim, bárki által hozzáférhető és 2021. november 2-től kitölthető kérdőív. Célcsoportja a múzeumi állásból felmondó munkatársak. A Múzeumi Kilépő célja, hogy betöltse az EXIT interjú szerepét, amit a versenyszférában számos szervezet arra használ, hogy a távozó munkatársak tapasztalataihoz hozzájusson, és amennyiben releváns,

Tovább »

A múzeumi közalkalmazotti státusz rövid története

A státuszváltás (és a Múzeumi Kilépő – B. Á.) kapcsán merült fel bennünk az a kérdés, hogy vajon milyen volt a múzeumi alkalmazottak helyzete a múltban, hogyan változott a státuszuk. A válasz természetesen összetett, hiszen nem lehet a mai fogalmainkat egy az egyben visszavetíteni a múltba. Egy nagyobb lélegzetvételű kutatás

Tovább »

MÚZEUMI KILÉPŐ: A legfőbb eredmények összegzése

MI A MÚZEUMI KILÉPŐ?A Múzeumi Kilépő egy anonim, bárki által hozzáférhető és 2021. november 2-től kitölthető kérdőív. Célcsoportja a múzeumi állásból felmondó munkatársak. A Múzeumi Kilépő célja, hogy betöltse az EXIT interjú szerepét, amit a versenyszférában számos szervezet arra használ, hogy a távozó munkatársak tapasztalataihoz hozzájusson, és amennyiben releváns, alkalmazza

Tovább »

A megmaradás kérdésétől a közös jövőig. (Gondolatok a Múzeumi távlatok Webinárium 1. alkalmáról)

“Egy kifejezésben fogalmazzátok meg, hogy mi a legnagyobb kihívás a múzeumok, múzeumi munkatársak számára!” – tette fel a kezdőkérdést Bereczki Ibolya a Múzeumi távlatok webináriumsorozat első alkalmán. Nem a válaszok egysége volt a meglepő – kevés olyan múzeumi eseményt tudok felidézni, ahol komolyabb nézetkülönbség lett volna a beszélgető felel között.

Tovább »

Így mesélj történetet játékkal!

Beszippant a történet: ott vagy a hőssel, benne élsz a világában, együtt lélegzel vele. Biztos ismered ezt az érzést: átélted sokszor filmnézés vagy olvasás közben. Egy játékban ráadásul döntést is hozhatsz a hős helyett. Hiszen Te magad vagy a hős. De hogyan érheted el ezt a hatást, ha Te tervezed a játékot?

Tovább »

“Minden fizetéskor megalázva éreztem magam” Múzeumi Kilépő 15.

A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük. A november-december során közölt válaszokra vonatkozó vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat a MúzeumOD blogján összegezzük. Legközelebb a MúzeumOD a kapott válaszok elemzésével jelentkezik január végén. Születési idő: 1981 – 1995 (Y generáció) Munkatapasztalat: 7 év Múzeumi tapasztalat: 4 év Felmondás ideje: 13 hónapja Múzeumi szervezet mérete: 150+ fő

Tovább »

“az én munkám igazából nem annyira fontos” Múzeumi Kilépő 14.

A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük. A november-december során közölt válaszokra vonatkozó vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat a MúzeumOD blogján összegezzük. Legközelebb a MúzeumOD a kapott válaszok elemzésével jelentkezik január végén. Születési idő: 1981 – 1995 (Y generáció) Munkatapasztalat: 5 év Múzeumi

Tovább »

“vezetőnek lenni is egy szakma” Múzeumi Kilépő 13.

A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük. A november-december során közölt válaszokra vonatkozó vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat a MúzeumOD blogján összegezzük. Legközelebb a MúzeumOD a kapott válaszok elemzésével jelentkezik január végén. Születési idő: A: 1981 – 1995 (Y generáció); B: 1965 –

Tovább »

“testi tünetek miatt kényszerültem erre” Múzeumi Kilépő 12.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: A: 1981 – 1995 (Y generáció);

Tovább »

Szubjektív. 3 tapasztalat a Múzeumi Kilépő sorozatról

A múzeumi kilépő egy érzelmekkel átitatott sorozat. Ez nemcsak az interjúkra, hanem a létrejöttére is jellemző. Az anonim interjúsorozat ötlete még valamikor nyáron fogalmazódott meg Árpiban: Több ismerős keresett meg azzal, hogy felmondott a múzeumban, vagy a felmondását tervezi, és olyan munkát keres, ahol jól jön a múzeumi tapasztalat, de

Tovább »

“a rendszer csak kihasználja és bedarálja” Múzeumi Kilépő 11.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: A: 1965 – 1980 (X generáció);

Tovább »

“a megromlott közösség, és a főnököm” Múzeumi Kilépő 10.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: 1981- 1995 között (Y generáció) Munkatapasztalat:

Tovább »

“A múzeumdolgozói ‘ették’ egymást” Múzeumi Kilépő 9.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: A: 1965 – 1980 (X generáció);

Tovább »

“nem akartam otthagyni” Múzeumi Kilépő 8.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: 1965- 1980 között (X generáció) Munkatapasztalat:

Tovább »

“végkielégítéssel távozni” Múzeumi Kilépő 7.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: A: 1965 – 1980 (X generáció);

Tovább »

Játékok a Kutatók éjszakáján

A játék tanulással kezdődik: megtanuljuk a szabályokat. És tanulással folytatódik: egy felépített kis világot ismerünk ki, stratégiákkal kísérletezünk, megpróbáljuk a legjobb eredményt elérni és közben szórakozunk. Az idei Kutatók Éjszakáján is többen választották az ismeretátadás módjának a játékot. Ezekből csemegéztük, elsősorban a bölcsészet- és társadalomtudományok területéről. Ha valami kimaradt, ami

Tovább »

“Elfáradtam, talán ki is égtem” Múzeumi Kilépő 6.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: 1981- 1995 között (Y generáció) Munkatapasztalat:

Tovább »

“Az alkalmazott is ember” Múzeumi Kilépő 5.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: A: 1965 előtt; B: 1981- 1995

Tovább »

Új cikkeink