A „státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük. A november-december során közölt válaszokra vonatkozó vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat a MúzeumOD blogján összegezzük. Legközelebb a MúzeumOD a kapott válaszok elemzésével jelentkezik január végén.
Születési idő:
A: 1981 – 1995 (Y generáció);
B: 1965 – 1980 (X generáció);
C: 1965 – 1980 (X generáció)
Munkatapasztalat: A: 12 év; B: 30 év; C: 15 év
Múzeumi tapasztalat: A: 11 év; B: 20 év; C: 10 év
Felmondás ideje: A: 15 hónapja; B: 5 hónapja; C: Kb. 50 hónapja
Múzeumi szervezet mérete: A: 11-30 fő; B: 71-150 fő, C: 11-30 fő
Mi volt a kilépésed fő oka?
A: A múzeum vezetője érdektelen volt a múzeumpedagógiai munkával kapcsolatban. Céltalanná és motiválatlanná vált a munka, miután az ötleteinkre nem reagált, a lehetőségeket és feltételeket nem biztosította, az önálló kezdeményezéseket gátolta és akadályozta. Ezt még tetézte a munkavállalók közötti különbségtétel, kivételezés (mind erkölcsi, mind pedig anyagi tekintetben).
B: Munkatársi, szervezeti és eszmei problémák.
C: Az, hogy bő tíz év után is csak diplomás minimálbért kaptam és nem tudtam eltartani belőle a családomat. Persze tíz év alatt sokat romlott a munkahelyi szellem is.
Hogyan és mennyi idő alatt hoztad meg a döntést, hogy felmondasz?
A: Közel egy éven át motoszkált a fejemben, de hosszú ideig reménykedtem, hátha lesz változás vagy én tudok alkalmazkodni az „új rendszerhez”. Sajnos sem változás, se alkalmazkodás nem történt. Öröm az ürömben, hogy az elveimen és a habitusomon nem változtattam azóta sem.
B: 4-5 hónap
C: Évek alatt. Kevés volt a pénz, és egyre kevesebb. Nőtt a munkahelyi feszültség, egyre szétziláltabb lett a múzeumi rendszer. Sokat rágódtam rajta és az új lehetőségre is egy évet kellett várni az első ígérettől.
Befolyásolta-e a döntésedet a jogviszonyváltás, és ha igen, hogyan?
A: Nem befolyásolta.
B: Nem befolyásolta, de felháborító megoldásnak tartom.
C: Nem, mert közalkalmazottként dolgoztam az új munkahelyemen is.
Mit tanácsolnál a munkahelyi vezetődnek, min változtasson, hogy meg tudja tartani a munkatársakat?
A: A legjobb amit tehet, hogy ilyen szűk látókörrel és szakbarbársággal ne álljon vezetőnek. Ha pedig már kiégett, akkor vagy lépjen hátrébb vagy pedig változtasson a attitűdjén.
B: Elsősorban legyen képes vezető lenni. Az esetek legnagyobb hányadában alkalmatlan és képzetlen vezetők mérgezik a múzeumokat. Pedig vezetőnek lenni is egy szakma! Általában semmilyen vezetői tudással és képességgel nem rendelkeznek. Kísérleteznek, improvizálnak és felkentnek érzik magukat a többiekkel szemben. Képtelenek demokratikusan, közösségben cselekedni és teljesen feleslegesek!!!
Egészen más szervezeti rendszerre lenne szükség a múzeumokban!
C: Becsülje meg jobban őket. Ne zsarolja, ne sanyargassa a munkaerőt és ne nézzen hülyének diplomás embereket.
Mi az, ami eredetileg a múzeumba vonzott? Mire számítottál az elején?
A: A széles spektrumú tárház, ami szabadon rendelkezésünkre áll. A folyamatos kreatív tevékenység. Az újdonság keresése (módszertanok, programok, célcsoportok). Az egészet egy hatalmas játszótérnek tekintettem, ahol lehet örömet szerezni, látókört szélesíteni, szemléletet formálni, meghökkenteni és kizökkenteni.
B: Haladó szellemiség.
C: A tárgyak és a lehetőség, hogy esetleg a (hobbimat) innentől magasabb szinten űzhetem.
Mit tanácsolnál ma egy olyan barátodnak, aki tegnap kezdett egy múzeumi szervezetben dolgozni?
A: Őrizze meg elhivatottságát, de ne hagyja magát kihasználni. Képezze, fejlessze magát folyamatosan.
B: Meneküljön, ha innovatív, ha logikus, ha nem szemellenzős, ha szabad, ha nem korlátolt, ha demokratikus szellem és nem akar egy hamis és felesleges hierarchiába megnyomorodni.
C: Ha úgy érzi, hogy kiégett és már több a stressz mint az öröm azonnal keressen más munkát.
Mi az, ami hiányozni fog a múzeumból?
A: Legfőképp a gyerekekkel való foglalkozás, a látogatókkal való találkozás, a szervezés, a kreatív tevékenység, a pályázatok.
B: Pár értelmes, de kishitű, vagy kényszerpályán levő kolléga, valamint az a munka, ami a múzeum korszerű és valós világba helyezésének hitéről szól.
C: A tárgyakkal való kapcsolat a mai napig hiányzik. A kiállításrendezés, a kulturális örökség megmutatása azoknak, akiket leginkább illet és a kollégáim is hiányoznak.
A Múzeumi Kilépőre 2020. november 2. és 2021. január 11. között érkezett válaszok elemzését a MúzeumOD felületén (www.muzeumod.hu) tesszük közzé.
A Múzeumi Kilépő kérdőívet a megerősítő visszajelzések hatására a továbbiakban is nyitva hagyjuk, és a beérkező válaszok közül kiválasztottakat alkalmanként publikáljuk 2021 során.