Blog

Múzeumi Játékmustra ON

Talán sosem volt még ennyi változás és váratlan (mondhatni szükségszerű) forgatókönyv egy évbe sűrítve, mint amit 2020 hozott. Tavaly megszerveztük az I. Múzeumi Játékmustrát a Nemzeti Múzeumban, ám idén tavasszal a folytatást újrakalibrálta az élet. Októberben online konferenciaként tértünk vissza – nézzünk is a kulisszák mögé! Felfedezés Oké, COVID-19. Akarom

Tovább »

“Hiányzik.” Múzeumi Kilépő

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: 1965- 1980 között (X generáció) Munkatapasztalat:

Tovább »

“a nevetséges fizetések ellenére is szerettem” Múzeumi Kilépő 4.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: 1965- 1980 között (X generáció) Munkatapasztalat:

Tovább »

“Egy pályakezdőnek esélye sincs egzisztenciát kiépíteni” Múzeumi Kilépő

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: A: 1981- 1995 között (Y generáció);

Tovább »

“Egy pályakezdőnek esélye sincs egzisztenciát kiépíteni” Múzeumi Kilépő 3.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: A: 1981- 1995 között (Y generáció);

Tovább »

Mindfulness a konferencián

Egy élő konferenciának nem csak a programok adják a koreográfiáját, a résztvevőknek is megvannak a maga rituáléi. Otthon kiválasztjuk az öltözetet, amiben a kollégák, partnerek, a szakma jó színben lát majd. Felvesszük a nyakbaakasztót, megkeressük az előadásokat, vizsgáljuk a welcome-csomagot. Kezet fogunk, csevegünk, helyet keresünk ismerősök és jóbarátok mellett. Együtt

Tovább »

“Rengeteg túlóra, inspiráló közeg és sok új barátság” Múzeumi Kilépő 2.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az ,,Open History blogján közöljük, míg a ,,MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: 1981- 1995 között (Y generáció) Munkatapasztalat:

Tovább »

“a múzeum is csak egy munkahely.” Múzeumi Kilépő 1.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A “státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: 1980- 1995 között (Y generáció) Munkatapasztalat:

Tovább »

Virtuális múzeum → virtuális látogató?

Hogyan tudnak megjelenni a múzeumok az online térben, és hogyan alakítja át a látogatókkal való kapcsolatot az, hogy virtuális módon történik a találkozás? Ez a kissé talán filozofikusnak tűnő, bár korántsem költői kérdés foglalkoztatott az idei Játékmustra tervezésekor. Arra voltam kíváncsi, hogy ha összehozunk egy beszélgetős workshopot a témában, mennyire

Tovább »

Interaktív online zaj. A múzeumok kihívásai 2020-ban

Interaktív online zaj. Ezek a szavak jelzik szerintem a múzeumok kihívásait, amire figyelni érdemes 2020-ban. Vagy talán mondhatnám hogy a 2020-as években. Ha érdekel, hogy mi alapján jutottam erre a következtetésre olvasd el bevezetést! Ha csak a megfejtése vagy kíváncsi, (és arra hogy hogyan reagálunk ezekre a kihívásokra a Múzeumi

Tovább »

Miért fontos egy egyiptomi istennő a szombathelyieknek?

Erre a kérdésre keresem a választ, amikor a nyár közepén Szombathely felé vettem az irányt, hogy megnézzem a Tanévzáró Kihívás győztes helyszínét, az Iseum Savariense Régészeti Műhely és Tárházat. Azt tudtam, hogy valamiért ez a hely fontos a közösségének: egy nap alatt hajrázott szinte a semmiből és több, mint 250

Tovább »

Múzeum és játékosítás a gyakorlatban: a Tanévzáró Kihívás tervezése és tanulságai

Amikor jelentkeztem a Kollektíva Akadémiájára, tudtam, hogy fogok kapni egy könyvet (Pusztai Ádám: Gyakorlati játékosítás), ami már megvan. Sőt, azt is tudtam, hogy ha valaki játékosítással kezd el foglalkozni ma Magyarországon, akkor biztos, hogy benne van az első három könyvben, amit ajánlok neki. Érdemes lenne valakinek odaadni, aki hasznát veszi…

Tovább »

Mit tanulhatunk a videójátékokból? Superbetter olvasónapló 2.

Szerintem erre két bevett válasz van csípőből: A, – Nyilvánvalóan semmit. B, – Öhm… (Fejvakarással kiegészítve) Elsőre nehéz is erre válaszolni. A játék célja a szórakozás, a szórakoztatás. Az, hogy jól érezzük magunkat benne. És különösen igaz ez a videójátékokra, beleértve az összes digitális játékot az Angry Birds-től az Aknakeresőn

Tovább »

Szavazás: Hét múzeum, amit ne hagyj ki 2020 nyarán

Kitalálom, hogy milyen lesz az idei nyarad! Tegyünk egy próbát: mondok három jellemzőt a nyaralásodról. Nézzük! Bizonytalan a helyzet. Talán már elmúlt, de az utóbbi hónapokban még ott volt a kérdés: lemondjam? Áttegyem? Tudok majd menni nyaralni? Mi az, amit egyáltalán meg tudok nézni? Nyitva lesz egyáltalán az, amiért pont

Tovább »

Mi lesz a múzeumokkal a járvány után?

Az biztos, hogy a bezártság időszakának egyszer vége lesz, és az is, hogy nem ugyanaz a világ jön vissza, ami március közepén magára zárta az ajtót. A NEMO által szervezett webinar-on Sandro Debono készítette föl a kontinens különböző tájairól érkező, online jelenlévő múzeumi szakembereket az új világra. Nem gyakorlati kézikönyvet

Tovább »

Tényleg jó volt a program? A Nettó Pártfogói Érték megmutatja.

Honnan lehet tudni, hogy valami tetszett a közönségednek? Sokszor azt tapasztalom, hogy ránézésre értékeljük azt, amit szerveztünk. Szóval az első lépés: meg kell kérdezni a véleményüket. Még jobb, ha számszerűen is (!) értékelünk, mert így összehasonlíthatóvá válnak a programok. De mit kezdhetünk aztán egy adag számmal? Átlagot számolunk. Ezt már

Tovább »

Játékhoz kiállítást? Játékhoz kiállítást!

Marosvári Tamás fordítva ül a lovon. A múzeumi gyakorlathoz képest legalábbis teljesen ellentétes irányból közelít ahhoz, hogy hogyan lehet kiállítást csinálni. Élményt ad, ehhez hoz létre kiállítást. Már ez is felvet kérdéseket. De egy biztos: végig szeretném játszani a többi karakterrel is a kiállítást! A kurátori gyakorlat rendszerint a témához

Tovább »

“A játszható kultúra.” Múzeumok és a jövő

Hol tart a múzeumokról, a kultúra szerepéről való gondolkodás nemzetközi szinten? Elsősorban ez a kérdés foglalkoztatott, amikor kiutaztam Prágába a The future of Cultural Heritage Platform-ra. Megtisztelő volt Magyarországot képviselni, és fontos tapasztalatokkal szolgált. Ezúton is köszönet érte Bőczén Árpádnak és KÖMÉ-nek a lehetőségért! Röviden: a jövő kultúrájában a digitális

Tovább »

Tudunk-e beszélni a problémákról? Gondolatok a Múzeumandragógiai Konferenciáról

“Elvtársak, dicsérgessük egymást, abból baj nem lehet.” – hangzott egy anekdota csattanója a Múzeumendragógiai Konferencián, Nyíregyházán szeptember 9-én. Másnap, már a hazaúton, az előző napok élményei mögött többször felsejlett ez a mondat. Néha előlépett a homályból, hogy összefűzze a személyes beszélgetésekből kibontakozó kép és az előadások hangulata közötti űrt. Néhány

Tovább »

Történelmi tábor egy erdélyi gyermekotthonban

Az első pillanatoktól kezdve lázasan terveztük, hogy milyen programokat szeretnénk vinni a kalotaszegi Zsobokra, a Bethesda gyermekotthonba. Elképzeltük, milyenek lesznek a gyerekek, hogyan fogadnak majd bennünket, hogy mi olyat tudunk adni nekik, aminek a legjobban örülnének. Rengeteget ötleteltünk a programokon, és azon is, hogy milyen ajándékkal lephetnénk meg őket. A

Tovább »

Múzeumi játék-csemegék a Szigeten

Tegnap véget ért az ország egyik legnagyobb kulturális eseménye, a Sziget Fesztivál, amin a magyar múzeumok is kivették a részüket a pezsgésből. Nagyon pozitív volt a Múzeumi Negyedben eltöltött idő játék szempontból, jónéhány látogatócsalogató fogást el lehetett lesni. Én idén a TEDx kapcsán kerültem a Múzeumi Negyed szomszédságába (arról, hogy

Tovább »

Ha tetszik, húzd jobbra! Múzeumi “társkeresés”

Teljesen újrarendezték a kiállítást az atlantai High Museum of Art-ban. A munka közben két múzeumi szakember azon kezdett el gondolkodni, hogy hogyan lehetne az okos-technológiát a látogatói élmény szolgálatába állítani. Julia Forbes és Ivery Rucket első ötleteinek semmi köze nem volt a társkereső alkalmazásokhoz. Aztán egy társkereső (tárgykereső?) jött ki

Tovább »

Komplex oktató játék pár óra alatt

Ülünk a lépcsőn a zsoboki gyerekotthon előtt. Azért itt, mert ide kihallatszik, ahogy Márk, az egyik idősebb fiú a magára zárt díszteremben zongorázik, Andi meg mellettem ül és nézi a monitort. Véget ért a játék, a célt úgy értük el, hogy nem értük el. „Még játszunk majd ilyent?” – kérdezi

Tovább »

A Játékmustra Csongrádon folytatódik!

Országjárásba kezd a Múzeumi Játékmustra! Ha Te is szeretnél játékositási praktikákat ellesni, vagy épp másokkal közösen kidolgozni egy új játékot, akkor várunk szeptember 27-én, pénteken, Csongrádon! A nagy sikerre való tekintettel az elsőként Budapesten megrendezésre került Múzeumi Játékmustra vidéki körútra megy, hogy végül 2020-ban ismét újult lendülettel várja közönségét a

Tovább »

Több történészt a piros pöttyre!

A TEDx előadások gyakran személyes sztorival kezdődnek. Történettel, ami az első mondatban bevon érzelmileg. Amiből ki lehet bontani a nagy képet. Amit továbbnézel. Most az ellenkezőjével kezdem. A nagy képpel. Hatalmas szükségünk van arra történészekként, hogy erősen kötődjünk a társadalom szakmán/elefántcsonttornyon kívüli részéhez. A saját hitelességünk fenntartása, és saját működésünk

Tovább »

A múzeum pénze: adománygyűjtés játékosítva (2 példa, 9+ tipp)

https://www.facebook.com/groups/muzeumijatekmustra Brit tudósok megállapították, hogy a szigetország múzeumai egyre kevesebb pénzből gazdálkodnak, sok intézményt be is kellett zárni, emellett gazdaságilag elég hatékonyan működnek: egy font állami támogatás 3 font bevételt hoz. Akkor most tejjel-mézzel folyó Kánaán, vagy hanyatló Nyugat? Milyen anyagi háttér áll egy angol múzeum mögött? Nézzünk a dolgok

Tovább »

Kutatócsoportban fiatal bölcsészként? 5 tipp bölcsészhallgatóknak

Bölcsészhallgatóként gyakran felmerülhet benned a kérdés: Milyen aktív kutatási projektekbe tudok bekapcsolódni fiatal kutatóként? Hogyan tudok szakmailag fejlődni a kutatási projekteken keresztül? Egyáltalán: hogyan tudok felkészülni a kutatócsoporti munkára, ha már tanulmányaim alatt érdeklődöm a kutatómunka iránt? Az Open History 2019. április 10-i kerekasztalán ezekről a kérdésekről beszélgetett Bayer Árpi

Tovább »

9+2 filléres múzeumi játékmechanizmus

Ha a múzeumok pénzügyi helyzetét tekintjük, akkor az juthat eszünkbe, hogy “Kis pénz…” Hogy lehet ebből a kis pénzből “nagy focit” csinálni? Erről szól ez a poszt. Olcsó játékmechanizmusokat gyűjtöttem össze, amit használhatsz foglalkozásokon, tárlatvezetésen, vagy múzeumlátogatóként. Erre a blogbejegyzésre támaszkodtam, de elég alaposan átdolgoztam. Lássuk a listát! 1. Öt

Tovább »

Történelemoktatás | 2. Open History Broadcast

Beszéljünk fontos dolgokról! Mihez kezdhet egy történelemtanár? Hangot adunk azoknak a témáknak, amik csak a tanári sarkában, vagy magánbeszélgetésekben merülnek fel. Nem politizálni vagy sajnálkozni fogunk, hanem nehézségeket azonosítunk, és megoldási javaslatokat fogalmazunk meg. Mik azok a kérdések, a Te fejlődésed szempontjából kulcsfontosságúak, de a szakmai fórumokon alig esik róla

Tovább »

Új cikkeink