Blog

Mit tanulhatunk a videójátékokból? Superbetter olvasónapló 2.

Szerintem erre két bevett válasz van csípőből: A, – Nyilvánvalóan semmit. B, – Öhm… (Fejvakarással kiegészítve) Elsőre nehéz is erre válaszolni. A játék célja a szórakozás, a szórakoztatás. Az, hogy jól érezzük magunkat benne. És különösen igaz ez a videójátékokra, beleértve az összes digitális játékot az Angry Birds-től az Aknakeresőn

Tovább »

Szavazás: Hét múzeum, amit ne hagyj ki 2020 nyarán

Kitalálom, hogy milyen lesz az idei nyarad! Tegyünk egy próbát: mondok három jellemzőt a nyaralásodról. Nézzük! Bizonytalan a helyzet. Talán már elmúlt, de az utóbbi hónapokban még ott volt a kérdés: lemondjam? Áttegyem? Tudok majd menni nyaralni? Mi az, amit egyáltalán meg tudok nézni? Nyitva lesz egyáltalán az, amiért pont

Tovább »

Mi lesz a múzeumokkal a járvány után?

Az biztos, hogy a bezártság időszakának egyszer vége lesz, és az is, hogy nem ugyanaz a világ jön vissza, ami március közepén magára zárta az ajtót. A NEMO által szervezett webinar-on Sandro Debono készítette föl a kontinens különböző tájairól érkező, online jelenlévő múzeumi szakembereket az új világra. Nem gyakorlati kézikönyvet

Tovább »

Tényleg jó volt a program? A Nettó Pártfogói Érték megmutatja.

Honnan lehet tudni, hogy valami tetszett a közönségednek? Sokszor azt tapasztalom, hogy ránézésre értékeljük azt, amit szerveztünk. Szóval az első lépés: meg kell kérdezni a véleményüket. Még jobb, ha számszerűen is (!) értékelünk, mert így összehasonlíthatóvá válnak a programok. De mit kezdhetünk aztán egy adag számmal? Átlagot számolunk. Ezt már

Tovább »

Játékhoz kiállítást? Játékhoz kiállítást!

Marosvári Tamás fordítva ül a lovon. A múzeumi gyakorlathoz képest legalábbis teljesen ellentétes irányból közelít ahhoz, hogy hogyan lehet kiállítást csinálni. Élményt ad, ehhez hoz létre kiállítást. Már ez is felvet kérdéseket. De egy biztos: végig szeretném játszani a többi karakterrel is a kiállítást! A kurátori gyakorlat rendszerint a témához

Tovább »

“A játszható kultúra.” Múzeumok és a jövő

Hol tart a múzeumokról, a kultúra szerepéről való gondolkodás nemzetközi szinten? Elsősorban ez a kérdés foglalkoztatott, amikor kiutaztam Prágába a The future of Cultural Heritage Platform-ra. Megtisztelő volt Magyarországot képviselni, és fontos tapasztalatokkal szolgált. Ezúton is köszönet érte Bőczén Árpádnak és KÖMÉ-nek a lehetőségért! Röviden: a jövő kultúrájában a digitális

Tovább »

Tudunk-e beszélni a problémákról? Gondolatok a Múzeumandragógiai Konferenciáról

“Elvtársak, dicsérgessük egymást, abból baj nem lehet.” – hangzott egy anekdota csattanója a Múzeumendragógiai Konferencián, Nyíregyházán szeptember 9-én. Másnap, már a hazaúton, az előző napok élményei mögött többször felsejlett ez a mondat. Néha előlépett a homályból, hogy összefűzze a személyes beszélgetésekből kibontakozó kép és az előadások hangulata közötti űrt. Néhány

Tovább »

Történelmi tábor egy erdélyi gyermekotthonban

Az első pillanatoktól kezdve lázasan terveztük, hogy milyen programokat szeretnénk vinni a kalotaszegi Zsobokra, a Bethesda gyermekotthonba. Elképzeltük, milyenek lesznek a gyerekek, hogyan fogadnak majd bennünket, hogy mi olyat tudunk adni nekik, aminek a legjobban örülnének. Rengeteget ötleteltünk a programokon, és azon is, hogy milyen ajándékkal lephetnénk meg őket. A

Tovább »

Múzeumi játék-csemegék a Szigeten

Tegnap véget ért az ország egyik legnagyobb kulturális eseménye, a Sziget Fesztivál, amin a magyar múzeumok is kivették a részüket a pezsgésből. Nagyon pozitív volt a Múzeumi Negyedben eltöltött idő játék szempontból, jónéhány látogatócsalogató fogást el lehetett lesni. Én idén a TEDx kapcsán kerültem a Múzeumi Negyed szomszédságába (arról, hogy

Tovább »

Ha tetszik, húzd jobbra! Múzeumi “társkeresés”

Teljesen újrarendezték a kiállítást az atlantai High Museum of Art-ban. A munka közben két múzeumi szakember azon kezdett el gondolkodni, hogy hogyan lehetne az okos-technológiát a látogatói élmény szolgálatába állítani. Julia Forbes és Ivery Rucket első ötleteinek semmi köze nem volt a társkereső alkalmazásokhoz. Aztán egy társkereső (tárgykereső?) jött ki

Tovább »

Komplex oktató játék pár óra alatt

Ülünk a lépcsőn a zsoboki gyerekotthon előtt. Azért itt, mert ide kihallatszik, ahogy Márk, az egyik idősebb fiú a magára zárt díszteremben zongorázik, Andi meg mellettem ül és nézi a monitort. Véget ért a játék, a célt úgy értük el, hogy nem értük el. „Még játszunk majd ilyent?” – kérdezi

Tovább »

A Játékmustra Csongrádon folytatódik!

Országjárásba kezd a Múzeumi Játékmustra! Ha Te is szeretnél játékositási praktikákat ellesni, vagy épp másokkal közösen kidolgozni egy új játékot, akkor várunk szeptember 27-én, pénteken, Csongrádon! A nagy sikerre való tekintettel az elsőként Budapesten megrendezésre került Múzeumi Játékmustra vidéki körútra megy, hogy végül 2020-ban ismét újult lendülettel várja közönségét a

Tovább »

Több történészt a piros pöttyre!

A TEDx előadások gyakran személyes sztorival kezdődnek. Történettel, ami az első mondatban bevon érzelmileg. Amiből ki lehet bontani a nagy képet. Amit továbbnézel. Most az ellenkezőjével kezdem. A nagy képpel. Hatalmas szükségünk van arra történészekként, hogy erősen kötődjünk a társadalom szakmán/elefántcsonttornyon kívüli részéhez. A saját hitelességünk fenntartása, és saját működésünk

Tovább »

A múzeum pénze: adománygyűjtés játékosítva (2 példa, 9+ tipp)

https://www.facebook.com/groups/muzeumijatekmustra Brit tudósok megállapították, hogy a szigetország múzeumai egyre kevesebb pénzből gazdálkodnak, sok intézményt be is kellett zárni, emellett gazdaságilag elég hatékonyan működnek: egy font állami támogatás 3 font bevételt hoz. Akkor most tejjel-mézzel folyó Kánaán, vagy hanyatló Nyugat? Milyen anyagi háttér áll egy angol múzeum mögött? Nézzünk a dolgok

Tovább »

Kutatócsoportban fiatal bölcsészként? 5 tipp bölcsészhallgatóknak

Bölcsészhallgatóként gyakran felmerülhet benned a kérdés: Milyen aktív kutatási projektekbe tudok bekapcsolódni fiatal kutatóként? Hogyan tudok szakmailag fejlődni a kutatási projekteken keresztül? Egyáltalán: hogyan tudok felkészülni a kutatócsoporti munkára, ha már tanulmányaim alatt érdeklődöm a kutatómunka iránt? Az Open History 2019. április 10-i kerekasztalán ezekről a kérdésekről beszélgetett Bayer Árpi

Tovább »

9+2 filléres múzeumi játékmechanizmus

Ha a múzeumok pénzügyi helyzetét tekintjük, akkor az juthat eszünkbe, hogy “Kis pénz…” Hogy lehet ebből a kis pénzből “nagy focit” csinálni? Erről szól ez a poszt. Olcsó játékmechanizmusokat gyűjtöttem össze, amit használhatsz foglalkozásokon, tárlatvezetésen, vagy múzeumlátogatóként. Erre a blogbejegyzésre támaszkodtam, de elég alaposan átdolgoztam. Lássuk a listát! 1. Öt

Tovább »

Történelemoktatás | 2. Open History Broadcast

Beszéljünk fontos dolgokról! Mihez kezdhet egy történelemtanár? Hangot adunk azoknak a témáknak, amik csak a tanári sarkában, vagy magánbeszélgetésekben merülnek fel. Nem politizálni vagy sajnálkozni fogunk, hanem nehézségeket azonosítunk, és megoldási javaslatokat fogalmazunk meg. Mik azok a kérdések, a Te fejlődésed szempontjából kulcsfontosságúak, de a szakmai fórumokon alig esik róla

Tovább »

Hogyan kávézz profin? 5 tipp konferenciákra

Gyakran elhangzik a bűvös mondat ezeken a konferenciákon: A konferencia legfontosabb része a kávészünet. “Persze, a kávészünet – hiszen ekkor végre unalmas előadások helyett ingyen kaja vár.” “Persze, a kávészünet, amikor egyedül szürcsölgetem a kávémat a sarokban, és várom, hogy valaki esetleg megszólítson. De inkább mégse…” Ha neked is az

Tovább »

Halk beszélgetés a büfében (podcast)

A kolléga lehalkítja a hangját, és belefog a történetbe. Arról mesél, hogy mikkel küzd, milyen nehézségekkel néz szembe a szakma, és mennyire küzdelmes a boldogulás. Sokszor pár perc az egész, de néha óráig is el lehet rajta rágódni. Aztán, ha a gőz kiengedett, akkor visszatér a normális hangerő, és a

Tovább »

Társasjátékok vs oktatás

(Tipp: Írás közben ezt a zenét hallgattam. Segít ráhangolódni!) A hétvégén szervezték a Társasjátékok ünnepét a Lurdy Házban. Mivel a játékelemek felhasználásban, motivációs erejükben rengeteg lehetőséget látok több területen is, nem csak szórakozás céljából látogattam ki, hanem azt vizslattam, hogy mit lehet felhasználni a történelemoktatásban – legyen szó törióráról, múzeumpedagógiai

Tovább »

Prezentációs praktikák konferenciára

Az augusztusi „konferencia-szezon” során több alkalommal is volt alkalmam beszélgetni a konferenciák helyéről, valamint csomagolás és a tartalom viszonyáról, és szerencsére más fórumokon is felmerült már ez a téma. A szakmai események módszertana tapasztalataim szerint legtöbbször két tételmondatban foglalható össze: 1, Az előadás tartalma minden, a csomagolás alig számít –

Tovább »

Három tanulság az Up academy-n

UP! – hirdeti a tölcsérrel felfele fordított fagyi az Up center molinóján. Egy budai utcácskából nyílik a helység, ami közösségi iroda, és valamiféle képzési központ. A Mi történetünkben az első fix helység volt ők voltak, otthont adtak ugyanis a Túlékőkészlet Egyetemhez előadásainak, az utóbbi időben pedig más téren is együttműködtünk:

Tovább »

Így kell szakmai napot szervezni!

Több a kreatív energia van a rendezvényben, mint egy “szokásos” konferencián. Ez a meghirdetésnél, a szervezők kommunikációjából is látszott. Itt egy példa: Sokszor a “tartalom minden, a forma semmi” elvet követik a szervezők – pedig ha nincs külcsíny, akkor élvezhetetlen a belbecs. (Ádám írt cikket közel két éve.) Ezt a

Tovább »

Mindennapok bölcsész diplomával. Videó.

A bölcsészhallgatók, köztük a történészek gyakran teszik fel maguknak azt a kérdést, hogy diploma után hol fognak munkát találni, hacsak nem tudatosan építgetik karrierjüket, és nem adódik egy nagyon jó lehetőség számukra. Az akadémiai vonalon és a tanári pályán kívül számos út áll a történészek előtt, hogy milyenek arról május

Tovább »

Új cikkeink