A játék tanulással kezdődik: megtanuljuk a szabályokat. És tanulással folytatódik: egy felépített kis világot ismerünk ki, stratégiákkal kísérletezünk, megpróbáljuk a legjobb eredményt elérni és közben szórakozunk.
Az idei Kutatók Éjszakáján is többen választották az ismeretátadás módjának a játékot. Ezekből csemegéztük, elsősorban a bölcsészet- és társadalomtudományok területéről.
Ha valami kimaradt, ami neked tetszik, akkor dobd be a Múzeumi Játékmustra csoportba! Ha pedig szervezőként, résztvevőként ott voltál valamelyiken, ugyanitt várjuk a tapasztalataidat!

ELTE
A jelentkezők aktív részvételével, kis csoportokban, mint egy szerepjáték szerűen írjuk meg közösen egy pszico-szociális fogyatékos ember élettörténetét. Ezzel illusztráljuk, hogy milyen mérföldkövek mentén, milyen hátráltató és támogató tényezők mellett formálódik a pszicho-szociális fogyatékos emberek élete.
RELAXTÁRSAS – TÁRSASJÁTÉK A STRESSZ ELLEN
ELTE
A résztvevőknek lehetősége van kipróbálni egy fejlesztés alatt álló stresszcsökkentő társasjáték feladatait.

Magyar Nemzeti Múzeum, Régészeti örökségvédelmi Főigazgatóság
interaktív, online játék
A játék a középkor világába repíti vissza a résztvevőket, ahol a döntéseik határozzák meg, mivé válnak. Lehetnek hős lovagok, gazdag kereskedők, céhes mesterek, de akár szegény parasztok is, mindeközben pedig megismerhetik a középkori mindennapi élet egy-egy kisebb szeletét. Kinek szól? Kisiskolás kortól bárkinek. Ideálisan 4-5 fős csoportok / családok jelentkezését várjuk a játékra. A játék időtartama kb. 30 perc.
A játékon keresztül azt ismerhetik meg a játékosok, hogy a bizalmon alapuló fogolydilemma hogyan befolyásolja viselkedésünket és döntéseink milyen módon hatnak ki más szereplők eredményességére.
A játék egy rövid betanítás után megismerteti a stratégiákat. Ezután a játékosoknak meg kell tippelniük, hogy egy többfordulós tárgyalás során milyen stratégia lehet a leghatékonyabb a korábbi tapasztalataik alapján.
20 perces online program, amit 15 éves kor felett ajánlunk.
Mivel a játék a Budapesti Gazdasági Egyetem Kiválósági kutatás része, egy rövid kérdőív kitöltését kérjük a játékot követően a játékosoktól. A játék indítása az alábbi linken elérhető:https://korrupt.me/
„BECSÜLETBELI ÜGY” – VIRTUÁLIS KALAND A XIX. SZÁZADBAN
Pécsi Tudományegyetem

A játékos foglalkozáson a főszereplők valójában a résztvevők, akik egy elképzelt történetbe ágyazva, egy nagypolgári családból származó ifjú bőrébe bújva tapasztalhatják meg a bíróvá válás folyamatát és mindennapos nehézségeit. Az előadó a bevezetőt követően facilitátorként, “játékvezetőként” működve segíti a résztvevőket, akik a képzeletbeli történetben előre haladva újabb és újabb döntésekre kényszerülnek. Vajon összhangban vannak-e lépéseik a korabeli jogszabályok rendelkezéseivel, megfelel-e magatartásuk annak, amit a bírótól a társadalom elvár(t)? Mindez kiderül a játék közben: hiszen ha a jó döntéseket hozzák meg, a történet eljut a boldog végkifejletig, ám ha letérnek az ideális pályáról, a következmény akár az általuk megtestesített szereplő végső bukása is lehet.
Nos, kezdhetjük?
Tisztes polgári családból származó ifjú vagy. Világéletedben a nagypolgári lét vett körül, az ennek megfelelő életmódot mindig is élvezted. Szereted a lovaglást, a lóversenyt, a vadászatot és szívesen jársz társaságba, tagja vagy több városi egyletnek, lapnak és persze a kaszinónak. Édesapád többségi tulajdonosa és vezetője egy részvénytársasági formában működő gyárnak, amely a korábbi családi vállalkozásból nőtte ki magát. Jogi végzettséggel rendelkezel, jelenleg te is igazgatósági tag vagy a családi cégben, ám az a terved, hogy a bírói pályán boldogulsz és próbálsz még feljebb emelkedni.
Azonban van némi bökkenő…
GeoEco HELYSZÍNELŐK: BOTRÁNY LONDONBAN
Pécsi Tudományegyetem
Egy Cluedo jellegű online térben játszódó közös társasozásra invitálunk, ahol gazdasági bűntények felderítése a fő cél. Ehhez bátorságra, fifikára, és rámenősségre is szükség van a gazdasági alapismeretek mellett.
Tarts velünk a GeoEco világban, nyomozzunk együtt LONDON-ban!
Jegyzetelj, kódolj, lásd át és máris felgöngyölíted a rejtélyt, ehhez QR-kódok és egy applikáció adja a legfőbb támaszt.
+1 előadás, ha a játékok “motorja” is érdekel:

BME
A játékelméletről sokaknak a kaszinók világa, a számítógépes játékok jut eszébe, pedig a a terület nem ilyen játékokról, inkább stratégiai konfliktusokról szól. A szó Harsányi János Nobel díja és a Csodálatos elme című film révén került a köztudatba, de a filmben se keressünk modelleket. Pedig a játékelmélet már nagyon sok területen került alkalmazásra, akarva-akaratlanul mi is használjuk… akár a mindennapi életben is. Az online helyszín elérhetősége az alábbi linken megtalálható! https://tudprog.bme.hu/kutatok_ejszakaja/2020/Jatekelmelet-a-mindennapokban.html
Te melyik programokra mész? Írd meg kommentben az Open History oldalán!